Rhymefest In De Musical Buisiness?

15 02 2007

'Fest bij zijn vorige baan...Musicals zijn rare dingen. Iedere band waar voldoende stof op neergedaald is ziet hoe zijn oeuvre tegenwoordig in een musical geforceerd wordt, iedere Disney-film wordt nog verder uitgemolken met nòg meer zingende dieren en iedere oude film of klassiek boek waar een BN-er in kan worden gezet moet er aan geloven. Musicals zijn alom vertegenwoordigd en de ene werkt mij nog meer op de zenuwen dan de ander. Ieder zijn meug maar ik kan er he-le-maal niets mee. Een opera snap ik, dat is een verhalend muziekstuk. Een toneelstuk is ook duidelijk, acteurs die een verhaal uitbeelden. Een musical is daarentegen iets heel anders.

Het gebeurd mij nou nooit dat als ik me in de supermarkt afvraag waar de eieren ook alweer liggen er spontaan twintig andere klanten synchroon gaan dansen achter mij terwijl wij met zijn allen zingend aan een geschokte vakkenvuller vragen waar de eieren liggen. Als dat in een toneelstuk wel gebeurd haalt mij dat dus juist uit het verhaal en verpest het de illusie. Het omgekeerde is ook niks, wanneer matige acteurs ineens dialogen gaan uitwisselen in een opera onderbreekt dat de kracht van het muzikale epos. Het mag duidelijk zijn, niet mijn ding, die musicals.

Rhymefest, de meest ondergewaardeerde rapper van 2005/2006, heeft dan ook nieuws de wereld ingestuurd dat mijn wenkbrauwen deed fronsen. Zijn nieuwe album ‘El Che’ wordt een conceptalbum dat het verhaal van zijn jeugd vertelt. Koel, maar daar blijft het niet bij, wanneer hij dit album live uit gaat voeren wordt dit ook geen gewoon concert, Rhymefest maakt er een musical van! Uh… OK. Een traditionele musical zal het niet zijn, meer een multimediale ervaring bij alle tracks, geen Albert Verlinde dus. Misschien krijgt hij het als eerste artiets voor elkaar dat ik mij mening over ‘musicals’ bij moet stellen. De tijd zal het leren, gewaagd is het in ieder geval wel.

Heel ander nieuws nog; Het album ‘Nicarema Dream’ begint aardig vorm te krijgen en de informatie in dit Papoose interview wekt alvast grote verwachtingen op. Producties van o.a. Premier en Kanye, en maar één feature (Jadakiss), dat is vaak een goed teken en nog van een dope mc ook.


Acties

Information

Geef een reactie

