Grote Prijs Van Nederland 2006 – HipHop/RNB

11 12 2006

De winnaar met familie en beker 

Afgelopen zaterdag was in het Amsterdamse Paradiso de finale van de grote prijs in de categorie HipHop/RNB. Bufo moest er voor een of ander blaadje een recensie van schrijven dus wij de trein in naar Damsko Amsterdam. Tegen de tijd dat Buuf zijn recensie geplaatst is geven we het wel even door maar hier alvast een overzicht van de avond.

Cartes – Ik had me niet echt voorbereid en wist nog niet precies wie er allemaal kwamen. Blij verrast was ik dus toen ik in de rij al wat bekende gezichten tegen kwam, half Den Bosch bleek achter ons te staan! Brabant in de tent! Zij waren meegereist als aanhang van Cartes, een Bossche mc die met Kleine Jay aan zijn zijde de avond opende. En hoewel de zaal nog maar half vol was (lekker objectief van het publiek, halverwege de tweede act pas binnen komen) rockten ze de tent! De lat was meteen hoog gelegd en met uitzondering van het slotnummer waar ik persoonlijk niet zo weg van was (laat ze volgende keer met een banger achter!) was dit een dope set die helder, snel, en met verve werd gebracht.

Grootmeester Jan – Grootmeester ‘yawn’ kwam op met een liveband maar kreeg de tent niet één keer los. Dat de flow wat houterig was en er tekstueel nogal wat open deuren werden ingetrapt (“Ik wou dat ik een rapper was”) hielp ook niet. Verder werkte de zangeres die dwars door de tracks heen wat willekeurig oehwoe-oeh en auwauwaaa deed behoorlijk op de zenuwen. Dat ik niet de enige was die dit dacht werd pijnlijk duidelijk toen Jan om medewerking vroeg; “Als ik zeg alarmafase, zeggen jullie drie” werd beantwoord met ijzige stilte. Toen bleek wel het grootste pluspunt van GJ: zijn zelfspot. De laatste oproep veranderde in “Als ik zeg alarmafase, zeggen jullie niks” met een bemoedigend knikje na de onvermijdelijke stilte.

Shock E – Als dancehall-artiest een vreemde eend in de bijt maar zeker een met een goede performance inclusief danseressen en energiek gebrachte nummers. Als je een liefhebber van het genre bent zul je hier een leuk feestje mee kunnen hebben.

Blaxtar – De gedoodverfde winnaar maakte in mijn ogen zijn status niet helemaal waar. Refreinen kwamen regelmatig van de plaat waar vervolgens niet eens mee werd meegespit en ook in de verses liet hij veel gaten vallen. Dan hou je dus bar weinig van het live-element over ook al heb je er nog zo’n professionele lasers bij (waar waren die overigens bij de andere acts?). Waar niet op te haten valt zijn zijn beats, ze staan als een huis en beuken gewoon. De muzikantenprijs was in dat opzicht misschien meer gerechtvaardigd dan de hoofdprijs.

Perry Mystique – Een Engelstalige mc die met volledige liveband zijn zelf geschreven en gearrangeerde nummers ten gehoren bracht. Perry staat op het podium en straalt gepaste arrogantie terwijl hij de tracks brengt met overtuiging en enthousiasme. De band komt over als eenheid en gaat gedreven door de set heen. Bij vlagen deed het mij denken aan Postmen in de gloriedagen en dat mag zeker als compliment gezien worden.

GMB – Deze Rotterdammer heb ik gemist (schuttingwoord naar keuze hier invoegen) omdat de NS nu eenmaal geen nachtritten naar het Brabantse land heeft. Ik kan er dus geen oordeel over vellen. Via via heb ik nog wel te horen gekregen dat hij de tent afbrak en serieuze kandidaat voor de titel was.

Uiteindelijk ging GMB er met de muzikantenprijs vandoor. Cartes pakte, in mijn ogen terecht, de publieksprijs en Blaxtar kreeg, heel voorspelbaar, de hoofdprijs. Op Fabchannel kun je de avond bekijken en zelf je oordeel vellen.


Acties

Information

Geef een reactie

